Railroad Ink Diepblauwe versie ( de spelregels zijn gelijk als die van de Railroad Ink Vuurrode versie)
Voor 1-6 spelers vanaf 8 jaar . Een spel Railroad Ink duurt ca 25 minuten
Op het eerste gezicht lijken de spellen van Railroad Ink best gemakkelijk. Naar nader inzicht is het beter om de spelregels goed te lezen en het spel een aantal keren te spelen wil je het goed begrijpen en vervolgens ook nog te winnen,.
Het mooie aan Railroad Ink is dat je het spel ook solo kan spelen, mooi om te oefenen.
Railroad Ink behoort tot de roll and write spellen en is uitgebracht door White Goblin Games.
Het Basisspel :
1 Spelbord - 1 stift - 4 witte dobbelstenen
De dobbelstenen bevatten afbeeldingen van verschillende vormen van spoorwegen, rechte lijnen, gebogen lijnen of zelfs T- Splitsingen. Ook zijn er rechte en gebogen stations op afgebeeld.
De bedoeling is om nu op het spelbord een eigen spoorweglijn te tekenen.
Je verbind de spoorwegen met al een bestaande spoorweg of verbind de route met een uitgang.
In elke ronde werp je de dobbelstenen , vervolgens moet de route getekend worden die op de dobbelstenen staan afgebeld. Teken je een route mag deze niet met een snelweg worden verbonden, hier moet altijd een station ertussen worden gezet.
Indien mogelijk worden alle 4 routes tijdens elke worp ( beurt ) getekend. 4 dobbelstenen = 4 routes.
Op het spelbord zijn ook speciale routes te tekenen, de afbeeldingen zie je op het scoreblad. In een ronde mag je één speciale route tekenen ( maximaal 3 ) Deze speciale routes maken het gemakkelijker om stations te plaatsen om vervolgens deze weer aan de spoorwegen en snelwegen te kunnen verbinden.
In het spel mag je maximaal 3 speciale routes tekenen zoals hierboven benoemd.
Railroad Ink Diepblauw bevat ook nog twee uitbreidingen. Als je het basisspel een aantal keren hebt gespeeld kan je de uitbreidingen toevoegen.
1e uitbreiding : Rivieren
Er worden 2 donkerblauwe dobbelstenen aan het spel toegevoegd. De uitbreiding zegt het al, er worden rivieren aan het spel toegevoegd.
Rivieren ga je met elkaar verbinden en uitsluitend over de snelwegen of spoorwegen laten lopen door middel van een brug.
Aan het einde van het spel krijg je punten voor de langst getekende rivier. Let wel, is je rivier met de zijkanten van het spelbord verbonden krijg je extra 3 punten.
2e uitbreiding : Meren
Om deze uitbreiding te kunnen spelen heb je 2 lichtblauwe dobbelstenen nodig.
Met deze uitbreiding kunnen er grote netwerken worden getekend die je met meren gaat verbinden. Je verbind de spoorwegroutes met pieren en meren. Heb je een veld met drie zijden die grenzen aan een open kant van een meer moet dit veld met water worden gevuld.
Aan het einde van het spel volgt er een puntentelling. De puntentellingen doe je met de verbonden kruispunten de tellen, de verbonden meren, en langste snelweg en wie heeft de langste spoorweg kunnen tekenen.
Wij vinden Railroad Ink Diepblauwe versie best uitdagend en zijn er een tijdje mee bezig geweest om het spel goed door te begrijpen.
Tijdens het spelen zijn wij er achter gekomen dat het niet altijd goed is om een begonnen route af te maken als je elders een langere route kan maken en deze met meren, rivieren en snelwegen kan verbinden.
Hierdoor scoor je meer punten.
Taal | Nederlands |
---|---|
Aantal Spelers | 1-6 |
Leeftijd | 8+ |
Categorie | Roll & Write spel - Dobbelspel |
Speelduur | ca 20 minuten |
Uitgever | White Goblin Games |
Auteur | Hjalmar Hach & Lorenzo Silva |
Reactie plaatsen
Reacties